23-12-15

Plan with me: tentamens

I know, het is vakantie. Ik geniet er volop van, maar juist doordat ik zo lekker ontspannen ben en alle tijd van de wereld heb is het het perfecte moment om een goede planning te maken voor de tentamenweek die een paar weken na de vakantie begint. Want ervaring leert, het hebben van een planning scheelt erg veel stress op het laatste moment en geeft ook de tijd om wat leuke en ontspannende dingen tussendoor te doen. Ik neem jullie mee in het maken van een planning: een 'Plan With Me' dus!



stap 1: maak een overzichtslijst met dingen die je moet doen


Dit is het minst leuke gedeelte, aangezien je hier flink met de neus op de feiten wordt gedrukt. Ik schrijf per vak precies uit wat ik allemaal moet doen, dus welke hoofdstukken of weken ik (nog) moet samenvatten en welke stappen ik tijdens het leren volg. Bij de meeste vakken leer ik per behandelde week en daar bekijk ik vervolgens eerst de powerpoints, vervolgens lees ik mijn samenvatting een paar keer door en maak ik de opdrachten die bij die week horen. En aan het eind herhaal ik alles nog eens en maak ik oefententamens. Helaas, de lijst die ik maakte was flink lang. Maar het overzicht - en het begin van de planning - is er in ieder geval! 


stap 2: zorg ervoor dat je weet wanneer tentamens zijn

Het is wel zo handig als je weet wanneer je tentamens precies zijn, dus dat ga je nu uitzoeken. Schrijf het in je agenda of op de planning die je straks gaat maken. Ook vind ik het altijd fijn om rekening te houden met andere grote dingen die veel tijd in beslag nemen. Als je de hele zaterdag moet werken, bijvoorbeeld, is het niet zo slim om voor die dag veel dingen in te plannen. Als je dit volledig in beeld hebt kun je pas écht beginnen aan je planning. 



stap 3: maak je planning 


Het maken van de uiteindelijke planning vind ik altijd best een ding en het is ook erg lastig om van te voren te kunnen inschatten hoe veel tijd alles in beslag zou gaan nemen en of je op een bepaalde dag meer in een bui bent voor theoretische of juist praktische voorbereiding van je tentamens (dus doorlezen of oefenen). Daarom zeg ik eerlijk dat uiteindelijk mijn planning wel een beetje omgegooid wordt, maar dat hoort er bij ben ik bang... Dit keer heb ik een printable voor een planning gevonden via dit Youtube filmpje. Haar methode van plannen vond ik er sowieso erg fijn uitzien en ik heb me dan ook een beetje laten inspireren door haar.


Het eerste dat je doet is het markeren van de dagen waarop je een tentamen hebt en het in je schema zetten van andere belangrijke deadlines/dagen. Ik heb ervoor gekozen om voor ieder vak één kleur te gebruiken en mijn uiteindelijke planning is dan ook lekker gekleurd. Zo zie ik in een oogopslag voor welk vak ik die dag aan de slag ga. 

Ik heb in de eerste week van januari nog colleges en daarna heb ik anderhalve week vrij tot mijn eerste tentamen. Alle tijd om te leren dus. Ik zorg er sowieso voor dat ik de dag voor het tentamen vrijhoud om te herhalen en een oud tentamen te oefenen. Verder is het een soort puzzeltje waarbij ik de te behandelen weken van ieder vak verdeel over alle dagen. Als je het goed doet heb je uiteindelijk alles van de lijst die je bij stap 1 maakte in je planning opgenomen en kun je goed gaan beginnen met voorbereiden!
Het maken van een planning kost best wat tijd en daarom begin ik er ook (bijna) altijd ruim op tijd mee. 

Plannen werkt voor iedereen anders. Toch hoop ik dat dit artikel jou een beetje heeft kunnen helpen, inspireren en motiveren om een planning te maken. Laat me in de reacties ook zeker weten op welke manier jij graag plant.