13-10-16

Studie update: Minor Misdaad & Straf

Dinsdagochtend bij college: ik typ, zonder er verder over na te denken 'hoorcollege week 6' aan de bovenkant van mijn word-document. Op het moment dat ik het schrijf realiseer ik me dat het dus alweer de één na laatste week is van het eerste blok van dit studiejaar. Het lijkt alweer eeuwen geleden dat het zomervakantie was, en dat is eigenlijk ook wel zo (bijna twee maanden dus). En dat betekent niet alleen dat het einde van mijn Bachelor toch wel in een rap tempo dichterbij komt, maar ook dat ik alweer bijna op de helft van mijn Minor Misdaad & Straf ben. Redenen genoeg voor een studie-update.


In het eerste semester van het derde jaar zijn er drie mogelijkheden die je kunt kiezen. Eén daarvan is een buitenland semester, en de andere twee betreffen een minor: óf een verdiepende minor, óf een minor aan een andere faculteit. Ik wist al snel dat ik geen verdiepende minor wilde doen, omdat ik tijdens het bekijken van de vakken er al snel achterkwam dat ik niet blij zou gaan worden van nóg meer van hetzelfde soort vakken. In plaats daarvan leek het me heel erg leuk om iets totaal anders te gaan doen om even mijn zinnen te verzetten. Na een lichte twijfel tussen de minor Psychologie en de minor Misdaad & Straf besloot ik voor de laatste te gaan.

Ik volg dus twee blokken - één semester - lang deze minor, van in totaal zes vakken. Met dit blok de eerste drie vakken, die alle drie best algemeen en inleidend zijn: Inleiding recht voor niet-juristen is het vak waarbij de basis van het Nederlandse recht behandeld wordt. Ik weet nu alles (of nouja... dat probeer ik) over de wetten in Nederland, over het bestuur en over de rechtspraak. Het is wel een wat droog vak naar mijn mening, maar tegelijkertijd ook wel erg interessant omdat veel dingen nu een plek krijgen en samenvallen. Een vak met veel meer toepassing tijdens opdrachten is inleiding strafrecht voor niet-juristen. Ik vind dit echt super interessant! Hierbij wordt er gekeken hoe bepaald wordt of iemand strafbaar is en ook is er helemaal uitgelegd hoe dingen als 'overmacht' en 'noodweer' werken. Ik vind het heel leuk dat het dingen zijn die dagelijks voorbij komen, en nu valt het me ineens op op hoe veel situaties strafrecht van toepassing is. Dan is er nog criminologie voor niet-juristen, waarbij de naam het eigenlijk wel zegt: wat is criminologie en naar wat voor gebieden kijken deze onderzoekers? 

Er zijn best wel grote verschillen tussen deze vakken en de vakken die ik normaal volg (economische vakken dus), wat natuurlijk erg logisch is omdat de inhoud totaal anders is. Maar daarnaast is de hoeveelheid college bij mijn minor veel minder, omdat ik alleen maar hoorcolleges (2 uur per week per vak) heb. Het is natuurlijk veel theoretischer, dus een werkcollege zou waarschijnlijk niet veel toevoegen. Dat theoretische is ook wel iets waar ik een klein beetje tegenop zie met de tentamens, want ik ben eigenlijk gewend dat ik met veel opgaven oefenen een vak kan leren. Maar goed, nu even niet: nu moet ik de stof stampen! Over twee weken heb ik mijn eerste tentamen al... Help! 

Tot nu toe kan ik iedereen die even iets anders wil doen aanraden om voor een minor aan een andere faculteit te kiezen. Het is echt bijzonder hoe gemotiveerd ik me ineens weer voel. Ik ben nog steeds blij met mijn studiekeuze, maar hoe je het ook bekijkt, het zijn wel veel dezelfde soort vakken. En nu heb ik hele andere onderwerpen, andere mensen én een andere omgeving, want ik studeer nu in de binnenstad en niet op de campus. Zo leuk!

Heb jij ook een minor gevolgd tijdens je studie / wil je ook een minor gaan doen?