31-01-17

Spotify: mijn liefde voor playlists

Ik vind het moeilijk om voor te stellen dat ik een aantal jaren geleden nog muziek luisterde met mijn iPod Nano. Eigenlijk luisterde ik, behalve thuis, niet eens vaak naar muziek, en als ik thuis was zette ik meestal óf een cd, óf de radio aan. Dat is nu wel anders, nu mijn iPod al een tijd ligt te verstoffen in een la en ik niet zou weten wat ik zonder Spotify Premium zou moeten. Het is één van mijn favoriete activiteiten op nieuwe afspeellijsten te maken of oude te updaten, en er is niets beter en leuker dan een nieuwe artiest of een nieuw favoriet nummer te ontdekken. Dit artikel: een ode aan playlists en mijn systematiek achter het ontdekken van nieuwe muziek en het organiseren van afspeellijsten. 



Wat ik me óók niet kan voorstellen, is dat ik het zo lang geen probleem vond om de gratis versie van Spotify te hebben. Die reclames vond ik niet heel erg en als ik geen zin had in reclames, zette ik wel gewoon een cd'tje op. Maar nu... zou ik daar niet erg gelukkig van worden. Ik heb de afgelopen tijd ontdekt hoe ongelooflijk fijn het is om géén reclames te hebben als je net in een fijne playlist of een leuk album zit, en ook is de offline functie van Premium ideaal. Zo kan je overal en nergens zonder internet muziek luisteren. En dat doe ik dus ook: op de fiets, in de bus, tijdens het hardlopen, in de auto... 

De nummers die ik fijn vond heb ik voor een hele lange tijd in één van mijn twee afspeellijsten gezet: in Chill of in Energy, zodat ik aan de hand van mijn stemming en bepaalde voorkeur voor muziekstijl kon kiezen welke afspeellijst ik aanzette. Ik zette vaak nieuwe nummers in deze afspeellijsten en verwijderde er af en toe ook eentje, maar toch begonnen deze afspeellijsten mij na een tijdje een beetje te irriteren. 

Dus vond ik het begin dit jaar tijd voor een nieuw plan. Nieuw jaar nieuwe muziek nieuwe afspeellijsten, vond ik. Ik begon dus met iets wat ik aan het begin van mijn Spotify carrière ook deed: het aanmaken van een playlist speciaal voor deze maand. Wat er eerst fout ging was dat ik bijna nooit iets in deze playlists zette, maar nummers die ik fijn vond meteen in Chill of Energy deed. Nu dus niet meer, want hier is hoe ik het nu aanpak: 
  • Op maandag luister ik de Discover Weekly waar meestal alleen maar vreselijke muziek in staat maar heel soms toch een fijn nieuw nummer. Een nummer die ik nog wel een keer wil horen gaat in mijn maandplaylist.
  • Op vrijdag luister ik naar Release Radar en zoek ik in New Music Friday naar nieuwe nummers van artiesten die ik ken of waar ik wel eens van gehoord heb. Leuk? In mijn maand playlist! 
  • Ik bekijk wat de mensen die ik op Spotify volg luisteren, en soms zit daar iets tussen wat ik vergeten was of waarvan ik nog nooit heb gehoord. Zo blijf ik doorklikken en kom ik soms iets nieuws tegen. 
  • Nummers die ik al kende maar die ik ineens weer helemaal fantastisch vond, nummers die bij een film horen die ik gezien heb of die ik op een andere manier heb (her)ontdekt gaan natuurlijk ook allemaal in mijn playlist. Zo verzamel ik precies die sfeer die ik op dat moment wil horen. 
  • De maandelijkse playlist, in dit geval dus January 17 (zie hierboven!) luister ik vaak. Hierin staan als het goed is mijn nieuwste ontdekkingen en oude favorieten. Precies de nummers die ik dan wil horen, dus. 
  • Aan het eind van de maand, als ik alle nummers zó vaak heb gehoord, valt er als het goed is een onderscheid te maken tussen nummers die ik na een maandje wel weer gehoord heb, en nummers die nu écht tot mijn favorieten behoren. Die laatste categorie nummers verdwijnt dan in mijn spiksplinternieuwe Marjo's Faves playlist. Ik ben daar nog steeds mee bezig, want het is best wat werk om te bedenken wat mijn favorieten zijn. Maar je kunt 'm natuurlijk wel al volgen 😉
Het klinkt allemaal als iets ingewikkelds, maar ik denk er eigenlijk niet zo veel meer over na. Ik vind dit wel echt de beste manier om erachter te komen wat mijn favorieten zijn, en ik vind het de laatste tijd heel leuk om nieuwe artiesten te ontdekken. Ik merkte namelijk wel dat ik een lichtelijke identiteitscrisis had, aangezien ik al zo'n 5 jaar dezelfde favoriete artiesten heb: John Mayer, Passenger, Ed Sheeran... Ze zijn nog steeds goed, maar het is ook tijd om daar wat nieuwe namen aan toe te voegen. Naast mijn eigen standaard afspeellijsten volg ik er ook een aantal op Spotify en heb ik samen met Lisa een afspeellijst die is ontstaan toen ik bij haar op bezoek was in Kopenhagen. En het fijne is dat afspeellijsten aangemaakt kunnen worden zo vaak je wilt. Mocht ik op een dag een enorme behoefte hebben om een playlist te maken speciaal voor als ik aan het bloggen ben (who knows), dan kan dat! Ik heb er ook al eentje voor het hardlopen. 

Zoals je merkt aan deze vrij lange ode aan playlists vind ik het fantastisch. Ik ben nu ook wel benieuwd naar jouw liefde voor playlists!

Heb jij ook een systeem achter het ontdekken van nieuwe muziek? Gebruik je Spotify ook zo veel?