12-02-17

Mijn 5 eerste boeken van 2017

Het gebeurt wel eens dat ik een boek koop die zomaar in mijn boekenkast verdwijnt, en waarvan ik vervolgens het bestaan een beetje vergeet of er eerst nog niet aan toe kom doordat er allemaal andere boeken voorbij komen die ik wil lezen. Maar als ik naar mijn boekenkast kijk, staan daar al ongeveer 10 nog ongelezen boeken in. Als je bedenkt dat ik per jaar rond de 30 boeken lees, is dat dus al een groot deel van het jaar. Toen ik aan het begin van het jaar een artikel van Soesja zag waarin zij op een rijtje zette welke boeken ze eerst moest lezen, voordat ze andere boeken mag kopen of lenen van de bieb, bedacht ik dat ik ook maar eens zo'n lijstje moest maken. Hier is (een deel van) dat lijstje: mijn vijf eerste boeken van 2017, waarvan ik ondertussen twee uit heb.

Geen ZNDG vandaag, aangezien de afgelopen week bij mij niet per se heel speciaal is. Studie is weer begonnen, het was koud, ik zat op de bank, ik ging naar Fifty Shades Darker en vond 'm veel leuker dan verwacht.... Dat is ongeveer de samenvatting ;) 



Zonder jou - Priscilla & Chantal van Gastel
Een chicklit en thriller in één, dat is denk ik de kortste samenvatting mogelijk van dit boek. In Zonder Jou lees je over het leven van Valerie en Oscar, die hun zoon Mick opvoeden. Mick heeft echter een persoonlijkheidsstoornis waardoor hij naarmate hij ouder wordt, steeds agressiever wordt. Op een gegeven moment is het zo ontwrichtend dat Oscar het niet meer kan verdragen: hij besluit Valerie en Mick te verlaten. Valerie probeert op alle macht zichzelf en Mick te beschermen, maar dat valt niet mee.

Zonder jouZonder jou by Chantal van Gastel
My rating: 4 of 5 stars

OMG, dit boek was heftig! Het hield me de afgelopen dagen, vanaf het moment dat ik begon met lezen, echt enorm bezig. Ik leefde mee met Valerie en Oscar, en ook wel een klein beetje met Mick. Vanaf een bepaald moment kon ik letterlijk niet meer stoppen met lezen en wilde ik zo snel mogelijk weten wat er zou gebeuren. Het einde... zag ik niet aankomen!

Het boek is echt de perfecte combi tussen een thriller en chicklit, want het leest als een trein en er zit ook nog een beetje romantiek en humor in verwerkt. Maar heftig is het óók! Een goed begin van 2017 qua boeken dus :)

Judas - Astrid Holleeder
In mijn ZNDG van vorige week vertelde ik er al wat over, maar ik heb dus Judas gelezen en ik vond het, in tegenstelling tot ongeveer iedereen, niet zo goed. Het verhaal is best intrigerend en heftig om te lezen, maar de schrijfstijl en opbouw van het boek vond ik behoorlijk matig. Ik zou het boek dan ook niet aanraden, maar aangezien er zo veel mensen zijn die dat wel doen, lijkt het me het beste als je het voor jezelf bepaalt 😉.

Hier ben ik - Jonathan Safran Foer
Hier ben ik beschrijft een paar weken in het leven van een Joodse familie uit Washington D.C. De vraag hoe je je eigen identiteit kunt claimen staat, tijdens het verhaal, centraal. Is het, bijvoorbeeld, mogelijk om Jood én Amerikaan te zijn? Vrouw én moeder? Kind én volwassene? Ik ben dit boek op dit moment aan het lezen, en ik vind het aangrijpend. Op de één of andere manier kan Jonathan Safran Foer van een redelijk 'normaal' verhaal met op het eerste oog personages die totaal niet op jou lijken, toch iets aangrijpends maken. Ik hou van de schrijfstijl, van de beschrijving van personages en van de verschillende perspectieven die het boek spannend houden. Ik denk dat de beoordeling van dit boek positief gaat worden. 

Harvard Square - André Aciman
Harvard Square speelt zich af in 1977 en gaat over een jonge, Joodse student van de Amerikaanse universiteit Harvard. Hij wil erg graag opgaan in de Amerikaanse samenleving, maar dat is niet altijd makkelijk. Samen met een Arabier die hij ontmoet, leidt hij voor even een zorgeloos studentenbestaan in bars en cafés rondom Harvard Square, maar wanneer de Arabier uitgezet dreigt te worden moet de student kiezen tussen opgaan in de 'Nieuwe Wereld', of zijn vriend te redden uit de 'Oude Wereld'. 

Ik kocht dit boek al in oktober op het boekenfestijn in Utrecht, dus dit is het perfecte voorbeeld van boeken die een beetje vergeten in mijn boekenkast staan. Ik ga het binnenkort lezen, dat beloof ik! 

1984 - George Orwell
Dit is een klassieker, en ik kan me bijna niet voorstellen dat je er nog helemaal nooit van hebt gehoord, maar ik heb het nog niet gelezen. Misschien schrikt toch het feit dat het een 'oud en klassiek' boek is me af. Maar aangezien George Orwell in dit boek een schrikbeeld schetst wat verdacht veel schijnt te lijken op de situatie met Trump aan de macht, lijkt me dit het goede moment om het toch maar eens te gaan lezen.

Welke boeken wil jij in 2017 in ieder geval lezen?